Jednou rozum do hrsti, prosím….
Jedna slečna se ptala zástupců značky, zda testují své výrobky na zvířatech a pokud ne, proč na to značka nemá certifikát. Bylo jí odpovězeno, že značka rozhodně na zvířatech netestuje, jelikož vyrábí své produkty výhradně z přírodních ingrediencí, naopak přispívá různou formou na provozy útulků a podobně a certifikaci nemá, jelikož pro malou českou značku je to velmi nákladný proces, který by zákonitě vedl k tomu, že by bylo nutné zdražit výrobky. Výsledek je ten, že podle všeho slečna uvedené argumenty nijak nevzala v potaz a dále měla pocit, že značka určitě na zvířatech testuje:-)
No nic, i takhle může někdy vypadat komunikace se zákazníky. Co mě ale na celé situaci nejvíce zaráží je to, že pod vlivem různých mediálních kampaní, přemíry informací a různým internetovým výkřikům, tak nějak ztrácíme zdravý selský rozum. Pokud by ho totiž slečna použila, musí jí přece dojít, že výrobek, který je vyroben ze 100% z přírodních surovin není nutný testovat.
Pročetl jsem několik článků a různých odborných zpráv a v krátkosti shrnu proč se na zvířatech testuje, jaká je legislativa a jaký je vývoj v této problematice:
- na zvířatech se testují uměle vytvořené, chemické a syntetické látky, u kterých se předem neví, jakým způsobem budou reagovat na lidské pokožce. Testování na zvířatech je v tomto případě bohužel poměrně drastické, vzhledem k tomu, že se zvířeti látka kape např. přímo do očí, nebo se mu úmyslně způsobí nějaká ranka na kůži, kam se látka aplikuje. Zkoumá se samozřejmě to, jak reaguje v otevřené ráně, nebo při kontaktu se sliznicí. Podle reakcí se poté mění receptura, složení, nebo je povolen k prodeji
- pozitivní zprávou je, že v rámci EU existuje od roku 2009 směrnice, na jejímž základě je zakázáno tetování kosmetických produktů. V roce 2013 byla tato směrnice upravena tak, že je zakázán i dovoz výrobků, které byly na zvířatech testovány jako celek, nebo obsahují látku, která byla testována samostatně. Evropa je v tomto případě oproti USA velmi dopředu, protože ve Spojených státech, kromě Kalifornie, kde tento zákaz již také platí, mohou firmy své finální produkty testovat. I tady se ovšem blýská na lepší časy, vzhledem k tomu, že v Kongresu již nějaký čas leží návrh úplného zákazu testování a předpokládá se, že, pokud tento návrh projde, od roku 2023 bude platit v celých Státech.
- stinnou stránkou kosmetického průmyslu je v tuto chvíli Čína, kde legislativa dokonce přikazuje, že každý kosmetický výrobek, který je uváděn na čínský trh musí testováním na zvířatech projít. Znamená to tedy, že všechny značky, které chtějí své výrobky na tomto trhu prodávat, musejí je předem testovat. Pochopitelně to eticky značkám nijak nevadí, protože nechtějí přijít o podíl na čínském trhu a peníze jsou pro ně v danou chvíli až na prvním místě. Nicméně i v Číně to do budoucna vypadá pozitivně a již existuje několik výjimek, kdy testování není nutné. Také díky pilotnímu projektu s organizaci Cruelty Free International a obecně technologickému pokroku při vývoji syntetických látek, to vypadá, že i v Číně tento zákaz v nejbližších letech padne.
- Důkazem je také velký tlak spotřebitelů a zákazníků a také 8,3 milionu podpisů na petici pro zákaz testování na zvířatech, kterou obdrželo OSN, které na své členy také apeluje.
I přesto všechno je otázka certifikace sporná. Proč? K čemu je na výrobku certifikační logo, že daná značka netestuje na zvířatech, jelikož produkt prodává v Evropě, když na druhou stranu ten stejný výrobek vyváží do Číny, kde jej na zvířatech otestovat musí, ale evropskému spotřebiteli to pochopitelně hlásit nemusí. V Evropě se tedy tváří jako friendly, aby na druhém konci světa s vidinou zisku zvířata trápil?
Máte-li pocit, že je nutné v této oblasti něco změnit, máme vždy možnosti jak toho dosáhnout. Buď soustavným tlakem na velké výrobce, aby upravili svoji obchodní politiku, nebo nakupovat u značek, u kterých jsme si jistí, že se chovají eticky.
I z tohoto důvodu je lepší dávat přednost malým lokálním značkám, které garantují přírodní složení, což hravě poznáte při pohledu na složení výrobku. Testovat tyto výrobky předem opravdu není nutné a proto je i nesmysl, aby značky platili certifikace, jen proto, že nechceme zapojovat zdravý rozum:-)
Hezký den