Zaregistrujte se a využívejte náš Věrnostní program, díky kterému můžete ušetřit na každém Vašem nákupu. Více informací naleznete zde.

Nicméně v tomto blogu bych se rád pověnoval českému národními sportu, konkrétně nakupování ve slevových akcích a tomu, proč díky nákupům ve slevách vlastně vyjadřujeme neúctu k lidské práci. Minulý týden jsem viděl rozhovor se zástupcem jednoho velkého potravinového řetězce, který na rovinu přiznává, že český trh je slevami natolik pokřivený, že dnes už vlastně nikdo neví, jak z toho ven. Podle statistik češi nakoupí ve slevových akcích více než 55% zboží. V sousedním Německu, je to cca 19%.

Tohle téma mě napadlo po tom, co jsem po Praze viděl několik reklam na sprchový gel za 19,90, na balzám na rty za 12,90 a šampon za 29,90. Jako sorry, ale tohle přece za ty peníze nelze vyrobit. Když sečteme dopravu, práci lidí, suroviny, obal, tisk přebalů a další náklady, tak to prostě nevychází. Anebo vychází, klasicky marketingově, lidi si přijdou pro levný výrobek, a při tom nakoupí jiné, které mají mnohem vyšší marži. Druhá strana mince je ta, že si řetězec ony výrobky nechá vyrobit za minimální náklady někde v rozvojových zemích, ze surovin, kterými byste maximálně promazali vrzajících dveře, lehce je navoníte, načančáte, lidem kteří je vyrobili šoupnete v obálce 3 dolary za den a je vyhráno. Přesně tohle je styl těch tolik oblíbených řetězců a globálních firem, které na nás hrnou líbivé obrázky o sociální odpovědnosti, kvalitě a toho, že my všichni jejich výrobky strašně nutně potřebujeme, jinak v té džungli zvané svět prostě nepřežijeme.

U nás chceme jít jinou cestou. Prodáváme věci, které vyrábí rodinné a malé firmy, většinou ručně. Investovali obrovské množství času, energie a zapálení, aby svoje výrobky dostali na trh. Aby obstáli, denně musí přesvědčovat své zákazníky, že dělají kvalitní věci, z kvalitních surovin, které prostě mají svoji cenu. Stejně tak jako jejich práce. V momentě, kdy začnu prodávat jejich věci se slevou, dám tím najevo, že si nevážím jejich práce, jejich výrobků, ani jejich značky. V mém obchodě taky dám slevu. Ale jinou formou. Jako poděkování za věrnost. Pokud u mě kdokoli bude pravidelně utrácet, nemám problém takového zákazníka občas potěšit slevou, ale to je moje úcta k němu. A navíc jde z mého zisku, ne na úkor výrobců. Takže choďte často a čas od času vám udělám radost:-)

Proč mít doma 6 balzámů na rty po 20 korunách, které se válí po kabelkách šuplících, a bůhví kde ještě. Proč nemít jeden pořádný, kvalitní, u kterého vím, že jej komplet vypotřebuji a budu ho držet v ruce s pocitem, že jsem koupil nejen něco, co funguje, ale taky jsem tím poděkoval lidem za jejich snahu.

Pojďme u nakupování opravdu přemýšlet. Přemýšlet o tom, jestli to co kupujeme opravdu potřebujeme, jestli cena toho co kupujeme aspoň nějak odpovídá reálným nákladům, o tom, kam poputují peníze, které utrácíme. Pojďme se pokusit ukázat, že se nechceme účastnit té globální hry na kočku a myš, kde my rozhodně nejsme kočky...

Na závěr sem ještě vkládáme odkaz na rozhovor s novinářkou Danou Thomasovou, která se více než 35 let věnuje módnímu průmyslu a odhaluje jak celý tento zvrácený trh funguje. Myslím, že se ty hlavní myšlenky, o kterých mluví dají vztáhnout na všechny obory vč. Kosmetického průmyslu.

Rozhovor najdete zde

Závěrem děkuji vám všem, kteří jste zavítali do našeho obchodu či e-shopu v letošním roce, přejeme krásné, klidné a pohodové Vánoce a již teď se těšíme na rok 2020, který bude rokem spousty novinek. Ale o tom zase příště:-)